پروژه دانشجویی

پروژه دانشجویی

پروژه دانشجویی

پروژه دانشجویی

آثار طلاق رجعی در فقه و حقوق موضوعه

کارتحقیقی آثار طلاق رجعی در فقه و حقوق موضوعه

مقدمه

مسأله طلاق از مسائل مهم روز بوده و مبتلا به جامعه کنونی ما می باشد و بقول استاد شهید مرتضی مطهری «طلاق بیماری قرن یا طاعون قرن است» می باشد که البته تاکنون روانشناسان و جامعه شناسان و فقها و حقوقدانان کتابهای فراوانی درباره طلاق و عوامل و پی آمدها و راه های جلوگیری از آن را بر اساس تخصص و تحقیقات خود به رشته تحریر در آورده اند تا شاید کمکی برای رفع این بلای خانمان سوز و یا حداقل چیزی برای پیشگیری از این شوم ناخواسته است.

ازدواج و تأسیس زندگی مشترک خانوادگی یک خواسته طبیعی است که غرائزش در وجود انسانها نهاده شده است و این خود یکی از نعمت های بزرگ الهی است و خداوند بزرگ در قرآن مجید از این نعمت بزرگ یاد کرده می فرماید: «یکی از آیات لطف الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در بر او آرامش یافته و با هم انس گیرد و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود در این امر نیز برای مردم با فکرت (اندیشمندان) ادّله علم و حکمت حق آشکار است.

طلاق بین زن و مرد صورت گرفت مرد میتواند بدون اینکه دوباره برای ثبت و خواندن صیغه ازدواج اقدامی کند.برای شروع دوباره زندگی مشترک زن را به زندگی برگرداند.این رجوع به معنای همان بازگشت دوباره است اما این بازگشت دارای شرایط خاصی است و به این معنا نیست که مرد هر زمان که بخواهد می تواند زن را به زندگی برگرداند ،اقدام به بازگشت زن باید حتماً در دوران عده زن باشد.اقدام به بازگست تنها به اراده شوهر واقع میشود و اگر زن بخواهد اقدام به بازگشت کند اراده او هیچ تاثیری نخواهد داشت .اقدام به بازگشت زن توسط مرد میتواند با سخن و کلام باشد مثل اینکه به زنش بگوید من به تو رجوع کرده ام و یا اینکه با رفتار و اعمالی باشد که عرف از آن رفتار ، پشیمانی مرد را از جدایی فهم کند مانند رفتار محبت آمیز مرد به زنش.در طلاق رجعی تا زمانی که زن در دوران عده به سر می برد به نوعی هنوز به عنوان همسر مرد شناخته شده و مرد باید به او نفقه بپردازد و در صورتی که مرد خواهان ازدواج دوباره باشد باید به دادگاه رفته و از او اجازه بگیرد.در طلاق رجعی زن و شوهر از هم ارث میبرند مرد حق ندارد تا زمانیکه مدت عده به پایان نرسیده است مطلقه رجعیه خود را از محل سکونتش یعنی منزل خود خارج کند.

بحث از عمل حقوقی طلاق در معنای عام آن عمری به درازای حیات انسان دارد. به بیان دیگر نحوه ایجاد ارتباط با جنس مخالف و عندالاقتضاء جدایی از او مسئله ایست که ذهن انسان ذیشعور را در مقطعی از دوران حیاتش به خود اختصاص داده است؛ دانش حقوق همانند سایر دانشها دارای اصول موضوعه‏ای است که فهم متون و استدلالهای حقوقی در گرو اشراف به آنها است در عین حال بسیاری از مفاهیم موجود در حقوق موضوعه ایران یا عیناً از مفاهیم فقهی اختباس شده است و یا درهم تنیدگیه زیادی با یکدیگر دارند علیهذا جهت بررسی اغلب مفاهیم حقوقی لاجرم نیاز به مراجعه به منابع فقهی و مطالعه و مداقه در آن داریم. از دیگر روی بعضاً مسائل فقهی دارای تفاسیر متعددی می باشد که عالمان این علم درتلاشند از احکام فقهی نظر شارع مقدس را کشف نمایند تا بتوان حکمی متقن در خصوص نگاه شارع مقدس صادر نمود از دیگر سو الزام قانونگذار در انشاء مواد قانونی منجّز بودن و عدم تفسیر پذیری آن است، ازین رو جهت ارائه نظری حقوقی در خصوص زاویه ای مغفول مانده در قانون لازم است مبانی فقهی آن را مورد بررسی قرارداد و تا بتوان نهایتاً حکمی منجّز در خصوص آن صادر نمود؛تفویض اختیار طلاق از سوی زوج به زوجه یکی از زوایای مغفول مانده قانون است که نیاز است حکم مشخصی در خصوص آن صادر شود. در این مقاله بر آن شدیم تا با مداقه در منابع فقهی و حقوقی جهت کشف حکم تفویض اختیار طلاق از سوی زوج به زوجه را مورد بررسی قراردهیم.

عنوان فهرست مطالب صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق.. 1

مقدمه. 1

بیان مسئله. 2

اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4

اهداف پژوهش.... 4

روش تحقیق.. 4

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش... 5

پیشینه تحقیق.. 5

فصل سوم:روش شناسی پژوهش.... 21

شیوه گردآوری.. 21

فصل چهارم نتیجه گیری.. 22

نتیجه. 22

محدودیت های تحقیق.. 22

منابع.. 23

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما  اطلاع رسانی نمایید.

مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

 کارتحقیقی آثار طلاق رجعی در فقه و حقوق موضوعه

تغییر جنسیت از لحاظ فقهی و حقوقی در ایران

  تغییر جنسیت از لحاظ فقهی و حقوقی در ایران

مقدمه

یکی از این زمینه ها، حوزه پزشکی است که دستخوش تحولات و دگرگونی های بسیاری گشته و به دنبال آن مسائل نوپیدا و پرسش های فقهی بسیاری در این حوزه جلوه گر شده است.

تغییرجنسیت،نسبتاً موضوع جدیدی است که در حوزه‌های‌شرعی و فقهی،علوم پزشکی و اخلاق،روانشناسی و حقوق جای بحث و تجزیه و تحلیل دارد.

  تغییر در لغت عبارت است از هرگونه دگرگونی و تبدیل وضعیت فعلی با وضعیت گذشته متفاوت باشد .جنس نیز در لغت ،اعم از فارسی و عربی به معنای ماهیتی که شامل انواع متعددی از انسان و حیوان می شود و نیز به معنای کالا و متاع (شی ) آمده است .جنس به معنای « نر و ماده » معنایی است که در مرحله ثانویه پدید آمده است و گرنه معنای اصلی و اولیه جنس  نرو ماده نمی باشد.جنسیت به معنای حالت یا ماهیت جنس است هر چند در کتاب های لغت تغییر جنسیت تعریف نشده است ولی منظور از آن هرگونه تبدیل و تحول در جنس نر ،ماده یا خنثی می باشد ؛به گونه ای که وضعیت کنونی با وضعیت گذشته متفاوت است .تغییر جنسیت تقریبا" مفهوم روشنی دارد و به نظر عبارت است از تبدیل مرد به زن یا تبدیل زن به مرد و یا خنثی   و یا دوجنسی  که تبدیل به مرد یازن  شدن و نیز حتی  تبدیل مرد یا زن به خنثی  می باشد .(بر گرفته از کتاب دایره المعارف اسلامی )

بررسی مسائل نوپیدا همواره امری رایج و بایسته در میان فقیهان بوده است، اما درروزگار ما با پیشرفت های شگرف علمی و تحولات چشمگیر در عرصه های فناوری، انبوهی از این مسائل در زمینه های گوناگون رخ نموده که بخش زیادی از توانمندی عالمان دینی و فقه پژوهان را مبذول هماوردی با آنها کرده است.

سابقة تغییر جنسیت بـه کشورهای آمریکا و انگلستان بر مـی گردد. در آمریکا در سال 1952 برای اولین بار مردی اقـدام به تغییر جنسیت خود کـرد (به نقل از: نشریـه اندیشه و رفتـار، 1382: 7). در انگلستان در فاصلة سـال­های 1942 تا  1948 دخـتری به نام لورا دیلون تـغییر جنسیت داد و نـام مایـک دیلون را بـرای خود انتـخاب نـمود. به تدریج در کشورهای مختلف این عمل رواج یافت و به منظور ایجاد وحدت رویه پزشکی هر ساله سمپوزیوم بین المللی تشکیل می­شود که اولین آن در سال 1996 در لندن برگزار شد. امروزه اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی تغییر جنسیت را امری قانونی اعلام کرده و مقرراتی را در این باره وضع نموده اند .

در ایران حدود سه تا پنج هزار دوجنسی وجود دارد و احتمال می­رود که آمار مبتلایان به این ناهنجاری بیشتر باشد. بیشتر کسانی که مراجعه کرده و خود را معرفی نموده­اند، از استان­های گیلان و مازندران هستند. تنها از سال 1374 تا 1379 در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) تهران تعداد 30 مورد دو جنسی تحت درمان قرار گرفته­اند (مجله علمی پزشکی قانونی، 1379: 35).

بنابراین،«حقوق ایران» با «فقه اسلامی» پیوند خورده است و فقه اسلامی منبع بسیار مهمی برای قوانین جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.قواعد و مقررات مربوط به تغییر جنسیت،نمی تواند از این قاعده مستثنا باشد.

 

بیان مسئله

  در کشور مذهبی مانند ایران مسئله  تغییر جنسیت هنوز در بین مردم و همچنین قانونگزاران حل نشده و به شکل مطلوب آن نرسیده است .نگاه مردم نسبت به چنین افرادی نگاهی با تمسخر و گزنده است و گاهاچنین افرادی رادارای اختلالات روانی می پندارند و قانونگزاران نیز به پیروی از مردم هنوز قانون صریح و روشنی رادرمورد این افراد تصویب نکرده اند گویی آنها جزئی از این جامعه نیستند .بر خلاف مردم و قانونگزاران ،فقیهان سالهاست که به این مسئله تحت عنوان مسائل جدید و نوظهور پرداخته اند .به نظر می رسد که برای اثبات ادعای افرادی که خواهان تغییر جنسیت هستند باید تایید پزشک یا روانشناس گرفته شود .حال در نبود قانون به مانند بخش های دیگر حقوق ما به فتاوای معتبر مراجعه می کنیم برای تحقق بخشیدن به حقوق نادیده گرفته شده این بخش از جامعه که هنوز حقوق و قانون مشخص و مدونی برای آنها ارائه و مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است و با توجه به اینکه مواردی از تغییر جنسیت در ایران وجود دارد پس احتمال شکل گیری رویه قضایی هم امری محتمل است . با این حال مشکلات افراد دوجنسی تنها به محدویت های حقوقی برنمی گردد بلکه در اجتماع هم دارای محدویت بوده و مورد پذیرش کامل جامعه قرار نگرفته اند ،اگرچه سازمان بهزیستی از سال 1381 رابرای حمایت اجتماعی و قانونی از این افراد به اجرادرآورده و دنبال می کند ،با این وجود در سالهای اخیر فراهم نمودن مکانی مناسب برای بازداشت دوجنسی ها به یکی از موضوعات بحث انگیز از منظر حقوقی تبدیل شده است . بررسی های بعمل آمده از سال 1381 240 اوین مکانی برای نگهداری این افراد در نظر گرفته شده است ،نگهداری بازداشت شدگان دوجنسی در این بند که بصورت سلول های انفرادی می باشد ،ازاین جهت قابل توجه است که این افراد به علت وضعیت جنسی شان ،به بندهای عمومی مردان و زنان انتقال پیدا نمی کنند و تا زمان روشن شدن پرونده و زمان تشکیل دادگاه می بایست در سلول انفرادی نگهداری شوند . درسالهای گذشته اغلب بازداشت شدگان ،پس از مدتی از سوی مقامات زندان به پزشکی قانونی فرستاده و در آنجا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند .

امروزه بررسی مسأله «تغییر جنسیت» نه تنها از دید پزشکی، بلکه به لحاظ مباحث حقوقی حائز اهمیّت است. اگرچه در گذشته این مباحث کم و بیش وجود داشته، ولی اکنون با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، ابعاد جدیدتری در فراروی ما گشوده شده است و در نتیجه آن، ده ها موضوع جدید ایجاد شده، که نیاز است در فقه و حقوق، برای آن ها جواب هایی بیان گردد.

عنوان                                                                     صفحه

چکیده. 1

مقدمه. 1

بیان مسئله. 3

اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4

اهداف پژوهش.... 4

روش تحقیق.. 4

فصل اول: تغییر جنسیت و معنا و مفهوم آن.. 5

گفتار اول: مفهوم و تعریف تغییر جنسیت: 5

گفتار دوم: تغییر جنسیت از نظر فیزیولوژی: 5

گفتار سوم: افراد خواهان تغییر جنسیت... 6

گفتار چهارم: انواع تغییر جنسیت... 7

فصل دوم: سیر تاریخی و فقهی تغییر جنسیت در ایران.. 8

گفتار اول: سیر تاریخی تغییر جنسیت در ایران: 8

گفتار دوم: اولین تغییر جنسیت در ایران: 9

گفتار سوم: تأثیر تغییر جنسیت بر زندگی فردی و اجتماعی.. 9

گفتار چهارم: سرخوردگی جنسی ترانس سکشوال ها در ایران: 10

گفتار پنجم: تغییر جنسیت از منظر فقهی.. 10

گفتار ششم: دلیل قبول تغییر جنسیت از نظر فقیهان شیعه: 12

گفتار هفتم: استفتائات مربوط به تغییر جنسیت: 12

بخش دوم: بررسی تغییر جنسیت از منظر حقوق جمهوری اسلامی ایران و مسائل مربوط به آن. 14

فصل اول: بررسی تغییر جنسیت از نظر حقوق جمهوری اسلامی ایران.. 14

گفتار اول: بررسی تغییر جنسیت از نظر حقوقی.. 14

گفتار دوم: وضعیت افراد دوجنسه در صورت بزهکار بودن.. 15

گفتار سوم: وضعیت افراد دوجنسه در صورت بزه دیده بودن آنها 18

فصل دوم: تغییر جنسیت و مسائل مربوط به آن.. 19

گفتار اول: تغییر جنسیت و مسأله بقای ازدواج.. 19

گفتار دوم: تغییر جنسیت و مسأله مهریه: 21

گفتار سوم: تغییر جنسیت و مسأله ارث: 23

گفتار چهارم: تغییر جنسیت و مسئله عده: 24

گفتار پنجم: تغییر جنسیت و مسأله عناوین خانوادگی: 25

گفتار ششم: تغییر جنسیت و مسئله ولایت و سرپرستی کودکان: 26

فصل سوم:  روش شناسی پژوهش.... 28

فصل چهارم نتیجه گیری.. 29

نتیجه گیری.. 29

منابع.. 30

 دریافت فایل

پروژه روانشناسی

مددکاری

بررسی تأثیر مراکز مشاوره در کاهش مشکلات دانش آموزان

ناتوانی یادگیری

افسردگی و راه های مقابله با آن

بزهکاری اطفال

شناخت عوامل مؤثردر بد حجابی دانش آموزان دختر

روانشناسی دین

بررسی هوش هیجان در رابطه با سلامت روانی

بررسی وضعیت خانوادگی و تحصیلی نوجوانان سارق

پرورش تدریجی روان کودک

روانشناسی شخصیت

وظایف عمومی مربیان

بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهرستان بیجار

پایان نامه روانشناسی درباره فرهنگ و خودشیفتگی گرایی

روسپی گری فحشا

مشاوره بررسی تأثیر مشاوره گروهی بر دانش آموزان دختر

ریشه های بدحجابی زنان

علل فرار دختران و پسران از خانه

بررسی رابطه بین عوامل مختلف(شغلی ، نوع ازدواج ، تعداد فرزندان )با سازگاری زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد قوچان

پایان نامه بررسی اثربخشی نمایش عروسکی بر افزایش مهارت های اجتماعی دختران

پروژه دانشجویی

بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان شهری و روستایی

تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس

اثرات تکلیف شب برای دانش آموزان

افسردگی

بررسی تأثیر آموزش پیش‏ دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی ـ حرکتی

تأثیر کلاس های آموزشی دوران بارداری بر افسردگی پس از زایمان

تاثیر ورزش برسلامت روان در زنان دانشجوی ورزشکار و غیرورزشکار

انحراف جنسی هم جنس بازی

مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیربزهکار

مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق وناموفق

بررسی رابطه بین هیجان خواهی و جنسیت در بین دانش آموزان

بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی و هوش همسران

بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمین زن

بررسی و شناخت خشونتهای زنان علیه مردان

بررسی رژیم درمانی و تغذیه‌ی مناسب در کنترل بیماری اسکیزوفرنی و نحوه‌ی برخورد با این افراد در جامعه

بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان

تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد

روشهای ایجاد ارتباط موثر با کودکان کار و خیابانی

استقلال کودکان


تحلیل الکتریکی فیزیولوژی سلول

پاورپوینت تحلیل الکتریکی فیزیولوژی سلول

55 اسلاید قابل ویرایش

جهت ارائه در کلاس

عناوین

تفاوت فضای بیوالکتریک و الکتریک
سلول عصبی
کانالهای یونی
پمپهای یونی
تولید پتانسیل استراحت
تولید پتانسیل عمل
انتشار پتانسیل عمل
پتانسیل عمل ap
مراحل پتانسیل عمل
هادی حجمی
الکترونروگرام Eng
الکترومایوگرام EMG
الکتروکاردیوگرام
الکترو انسفالوگرام(eeg)
پتانسیل های برانگیخته حسی، شنوایی، بینایی
الکترورتینوگرام
الکترواکولوگرام(EOG)
الکتروگاستروگرام EGG) )
پاسخ الکتریکی پوستEDR))
سیگنال های حیاتی
منشا سلولی پتانسیل های حیاتی
ECG
EEG
پدیده های بیوالکتریکی  و الکتریسیته در بدن

  دانلود فایل

بزه‌ دیدگی ناشی از جرایم سایبری و حمایت‌های قانونی از آن

بزه‌ دیدگی ناشی از جرایم سایبری و حمایت‌های قانونی از آن


بزه‌ دیدگی ناشی از جرایم سایبری و حمایت‌های قانونی از آن

پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق در قالب ورد

بزه‌ دیدگی ناشی از جرایم سایبری و حمایت‌های قانونی از آن

Cyber crime and victimization from the legal protections

 

عنوان صفحه

مقدمه...........................................................................................6

1 ـ بیان مسأله................................................................................6

2 ـ مرور ادبیات و سوابق مربوطه..........................................................8

3 ـ اهمیت و ضرورت انجام تحقیق........................................................8

4 ـ سؤالات تحقیق............................................................................8

5 ـ فرضیه‏های تحقیق.........................................................................9

فصل اول : مفاهیم و پیشینه...............................................................10

مبحث اول : تعاریف و مفاهیم..............................................................11

گفتار اول : مفهوم سیاست جنائی و انواع آن.........................................11

بند اول : مفهوم سیاست جنائی.........................................................11

بند دوم : انواع سیاست جنائی ...........................................................13

الف ـ سیاست جنائی تقنینی .............................................................13

ب ـ سیاست جنائی قضائی ................................................................15

ج ـ سیاست جنائی اجرائی..................................................................15

د ـ سیاست جنائی مشارکتی ..............................................................16

گفتار دوم : تعریف جرایم سایبری ...........................................................17

بند اول : تعریف جرم سایبری در اسناد بین المللی ....................................17

بند دوم : تعریف جرم سایبری در حقوق داخلی .........................................19

مبحث دوم : انواع و پیشینه جرائم سایبری...............................................21

گفتار اول : انواع جرائم سایبری ..............................................................21

بند اول : جرم رایانه ای..........................................................................21

بند دوم : جرم اینترنتی..........................................................................26

بند سوم : جرم شبکه............................................................................27

بند چهارم : جرم فناوری اطلاعات..............................................................28

گفتار دوم : پیشینه جرائم سایبری ............................................................29

بند اول : تاریخ پیدایش و تحول جرم سایبری.................................................29

بند دوم : تاریخچه جرم سایبری در ایران........................................................30

فصل دوم : مصادیق جرائم سایبری...............................................................32

مبحث اول : جرایم علیه رایانه......................................................................33

گفتار اول : خرابکاری رایانه ای......................................................................33

گفتار دوم : ایجاد خسارت در داده‌ها..............................................................36

گفتار سوم : دسترسی غیر مجاز ................................................................38

گفتار چهارم : شنود غیر مجاز .....................................................................40

مبحث دوم : جرائم علیه اشخاص و عفت عمومی...............................................................42

گفتار اول : جرایم علیه اشخاص..........................................................................................42

1 ـ توهین و افترا.................................................................................................................42

2 ـ نشر اکاذیب ..................................................................................................................42

3 ـ افشای اسرار ..................................................................................................................45

گفتار دوم : جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی...............................................47

مبحث سوم : جرایم سایبری علیه اموال و امنیت.....................................................56

گفتار اول : جرایم علیه اموال و مالکیت...............................................................56

الف : کلاهبرداری رایانه ای...........................................................................56

ب : جعل رایانه ای..............................................................................62

ج : سرقت رایانه ای........................................................................................63

د : جرایم ناقض حقوق معنوی پدیدآورندگان، برنامه‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای..................65

گفتار دوم : جرایم سایبری علیه امنیت و آسایش عمومی..........................................73

1 ـ محاربه.......................................................................................75

2 ـ جاسوسی................................................................................78

فصل سوم : پاسخهای کیفری و غیر کیفری به جرائم سایبری در حقوق ایران و اسناد بین المللی..................83

مبحث اول : پاسخهای کیفری .............................................................................................84

گفتار اول : قوانین داخلی.....................................................................................................84

گفتار دوم : اسناد بین المللی................................................................................90

الف : اقدامات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی..................................................90

ب : اقدامات شورای اروپا ..............................................................................91

ج : اقدامات سازمان ملل متحد...................................................................92

د : اقدامات انجمن بین المللی حقوق جزا .........................................................93

گفتار سوم : نواقص و خلاهای قانونی در مقایسه با اسناد بین المللی.........................95

مبحث دوم : پاسخهای غیر کیفری..............................................................97

گفتار اول : قوانین داخلی..................................................................................97

گفتار دوم : اسناد بین المللی ..........................................................101

گفتار سوم : نواقص و خلاهای قانونی در مقایسه با اسناد بین المللی...........................103

نتیجه گیری............................................................................................106

پیشنهادات...........................................................................................109

فهرست منابع و مآخذ ......................................................110

الف ـ کتب.............................................................................110

ب ـ مقالات و پایان نامه ............................................................................114

منابع خارجی ....................................................................................117

 

مقدمه

1 ـ بیان مسأله

سیاست جنایی ، یک رشته مطالعاتی است که به حسب داده ها و یافته های فلسفی و علمی ، از جمله یافته های جرم شناختی ، و با توجه به اوضاع و احوال تاریخی ، نهایتاً سعی در تدوین و ایجاد آموزه های سرکوبگر ( کیفری ) و پیشگیرانه دارد ، که درعمل نسبت به بزهکاری و بزهکار قابل اعمال باشند . مارک آنسل - قاضی فرانسوی در 1954 معتقد است که سیاست جنایی ، هم یک علم است و هم یک فن و موضوع آن فراهم ساختن امکان ارائه بهترین شیوه تدوین قوائد و مقررات موضوعه در سایه یافته های علوم جرم شناسی است .[1] با توجه به ارائه مفهوم جرایم سایبری لازم است این مفهوم اندکی تبیین گردد« محیط سایبر ، محیطی است مجازی وغیر ملموس موجود در فضـای شبـکه های بین المللی ( این شبکه ها از طریق شاهراه های اطلاعاتی مثل اینترنت به هم وصل هستند ) که در این محیط تمام اطلاعات راجع به روابط افراد ، فرهنگ ها ، ملتها، کشورها و بطور کلی هرآنچه در کره خاکی بصورت فیزیکی ملموس وجود دارد ( به صورت نوشته ، تصویر ،صوت ، اسناد) در یک فضای مجازی به شکل دیجیتالی وجودداشته و قابل استفاده و دسترس کاربران می باشند و به طریق کامپیوتر ، اجزاء آن و شبکه های بین المللی به هم مرتبط می باشند . فضای سایبر هنوز در مراحل اولیه است . طبیعت این جرایم وسوء استفاده های مرتکب شده در این دنیای مجازی جدید هیچ گاه در دنیای حقیقی دیده نشده است . امنیت ناکافی تکنولوژی همراه با طبیعت مجازی آن فرصت مناسبی را در اختیار افراد شرور قرار می دهد.»[2] از انجا که فضای سایبر فضایی برای گسترش ودستیابی به اطلاعات است ،فضایی بسیار قدرتمند برای مجرمین ایجاد کرده است تا بتوانند هر چه میخواهند و درذهن می پرورانند به منصه ظهور در بیاورند.اما به موازات رشد این فضا دولتها تلاش می کنند تا متد موثری برای مبارزه با این جرایم بیابند، واز انجاکه شبکه سایبری دارای رویکرد جهانی می باشد داشتن قانونی جامع همخوان با جامعه بین الملل از اولویتهای هر مقنن محسوب می گردد تا بتوان علاوه بر حمایت موثر از اطلاعات وسیستم های کامپیوتری کاربران ،معضلات پیش روی ان را هر چه بیشتر تحت کنترل دراورد.مهمترین مصادیق جرایم سایبری عبارتند از : جرایم سنتی در محیط دیجیتال(کلاهبرداری رایانه ای، جاسوسی رایانه ای ، جعل رایانه ای ، افترا و نشر اطلاعات از طریق پست الکترونیک ، تطهیر نامشروع پول ، قاچاق مواد مخدر ) ، جرایم ناظر به کپی رایت و برنامه ها ، جرایم و تجارت الکترونیک ، جرم آینده تروریسم سایبرمی باشد، بنابراین در این رساله سعی می شود به بررسی موضوع پرداخته شود تاحدامکان جدیدترین نظرات و پیشنهاد ات مطروحه در مورد موضوع رساله بیان گردد .

 

[1]. نجفی ابرند آبادی ، علی حسین و هاشم بیگی ، حمید ، دانشنامه جرم شناسی ، 1390

[2]. باستانی ، برومند ، جرائم کامپیوتری و انترنتی ، انتشارات بهنامی ، تهران ، 1383

دریافت فایل