کودکان دارای اختلال نقص توجه

کودکان دارای اختلال نقص توجه


کودکان دارای اختلال نقص توجه

 شناسایی کودکان دارای اختلال نقص توجه و بررسی تأثیر رفتار درمانی توسط والدین بر روی آنان

عنوان تحقیق به انگلیسی:

Identify children with attention deficit disorder and parental influence on their health behavior

مقدمه:

یکی از رایج‌ترین اختلالات دوران کودکی، اختلال کمبود توجه –بیش فعالی[1] است که در اغلب موارد تا دوران بزرگ‌سالی نیز ادامه پیدا می‌کند.

کودکان مبتلا به این اختلال بدون اینکه فکر کنند، مدام به اطراف حرکت می‌کنند. آن‌ها ممکن است خواست‌ها و انتظارات اطرافیانشان را درک کنند ولی به دلیل اینکه قادر به توجه کافی نیستند و نمی‌توانند مدتی آرام بنشینند و تمرکز کنند، توانایی پیروی کردن از دستورهای آنان را ندارند (سلحشور 1384، ص 41).

اختلال بیش فعالی- نقص توجه.شایع‌ترین اختلال روان‌پزشکی در کودکان و نوجوانان می‌باشد.به طوری که علت مراجعه در 50 درصد کلینیک های روان‌پزشکی اطفال را به خود اختصاص می‌دهد.

این اختلال با علائمی مانند نداشتن تاب مقاومت در برابر ناکامی، کج خلقی، بی‌ثباتی خلقی، طرد شدن از سوی همسالان و واکنش شدید اطرافیان همراه است. (دبوو پرینز[2]،2007)

محیطی که کودک بیش‌فعال در آن آموزش می‌بیند و والدینی که کودک با آن‌ها زندگی می‌کند و حتی خود کودکان نیز دارای تنش فراوانی هستند و توانایی سازگاری کمی را از خود نشان می‌دهند (صادقی، شهیدی و خوشابی، 1390)؛ بنابراین برای کاهش مشکلات لازم است اصلاحاتی در محیط و روابط انسانی و بین فردی که کودک با آن‌ها در تعامل است (به خصوص والدین، آموزگار) انجام گیرد. معمولاً والدین با این اختلال به عنوان یک مشکل نه یک بیماری برخورد می‌کنند. (موندن[3]، 2000). به دلیل تنوع و تعداد زیاد این مشکلات در کودکان بیش‌فعال، روش‌های درمانی مختلفی اعم از دارودرمانی، رفتاردرمانی، مشاوره (رامسی و راسل[4]،2007) و آموزش مدیریت والدین ارائه شده است. (فابیو[5] و همکاران، 2009)

این میان مشاهدات والدین و معلمان از رفتارهای کودک در ارزیابی از کودکان نقش به سزایی دارد. با توجه به مختل شدن کارکرد خانواده و محیط آموزشی که کودک در آن آموزش می‌بیند و تأثیرپذیری کودکان از رابطه‌ی بین خود با اولیا و مربیان و همچنین ایجاد اختلال در روابط با هم سالان، این مطالعه در راستای احساس نیاز به آموزش اولیا و مربیان با هدف تغییر در نگرش آن‌ها ارائه‌ی راهکارهایی در جهت ایجاد مهارت و توانمندی لازم در جهت تعامل هر چه بهتر و بهبود کارکرد هر یک از دو نهاد مدرسه و خانواده انجام شده است.

تمامی کودکانی که مبتلا به این اختلال هستند نیازمند آموزش‌های ویژه نیستند. بلکه می‌توانند با استفاده از توصیه‌های رفتاری به والدین و مربیان، آنان را در محیط‌های معمولی با سایر کودکان نگهداشت. (لرنرو لونتال[6]، 1995)

 

[1]ADHD

[2]De boo &prinz

[3]Munden

[4]Ramsay&Russell

[5]Fabio

[6]Lerner&Lowental

 

بیان مسئله:

پرسش اصلی پژوهش:
سوالات اصلی:
فرضیه‌های تحقیق:
اهداف پژوهش:
اهداف اصلی:
اهداف فرعی:
متغییر های پژوهش
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
پیشینه پژوهش
پژوهش های داخلی:
پژوهش‌های خارجی:
- تعاریف عملیاتی عملیاتی:
روش گرد آوری اطلاعات:
روش تجزیه وتحلیل اطلاعات:

فهرست منابع

دریافت فایل